Alipay

Alipay

Kinesiske turister strømmer til Norske byer og fjorder som aldri før og det gjøres mye for å holde dem glade og lommebøkene åpne. Hurtigruten skiltes på kinesisk og luksusbutikker i Oslo ansetter kinesiske ansatte. Nå skal turistene fra verdens mest folkerike land også slippe å bruke norske betalingsløsninger, ettersom Alipay nå er lansert i Norge. Men ennå ikke for nordmenn.

Alipay har over en halv milliard kinesiske brukere og vokser kraftig. Analytikere hevder at Alipay vil bli blant de aller største betalingsplattformene i nær fremtid på verdensbasis. Det spesielle med Alipay er at løsningen har flere funksjoner og tjenester innebygget. Sammenlignet med norske betalingsapper er Alipay mye mer enn betaling.

I appen får kinesiske brukere tilbud fra butikker basert på geo-lokasjon, samt kan kjøpe forsikring, kreditt og investere i aksjer og fond. Selskapet har den siste tiden lansert i mange europeiske land, og Norge var 12. landet som får tjenesten lansert.

Appen gjør det mulig å betale med mobilen, men den er først og fremst en viktig markedsføringskanal. Alle brukersteder som kan motta Alipay-betalinger får opprettet en egen profil i appen. Der blir de synlige for kinesiske turister, som i stor grad bruker denne for å orientere seg om hvilke tilbud som finnes der de befinner seg.

Betaling gjøres ved at operatøren taster inn salgsbeløpet i norske kroner og scanner en QR-kode fra Alipay-appen på kundens smarttelefon. Terminalen sender informasjonen til Alipay for autorisering. Kunden belastes i kinesiske yuan, brukerstedet får oppgjør i norske kroner.

Skal man vinne kampen om de kinesiske kundene vil Alipay være et «må ha» fremover. Terminaler er klar for levering fra KDR Stavanger AS.